måndag 9 mars 2009

Ibland måste man hjälpa våren på traven...



Jo, så är det! Det verkar aldrig bli vår annars! Häromdagen plockade jag in några kvistar vide, som nu slagit ut, så nu kan jag iallafall låtsas att våren är här!


Så var alltså sportlovet slut. I morse när jag klev ur sängen och tittade ut, vad såg jag? Jo, mera snö! Det hade snöat minst en decimeter under natten. Vi som redan har meterhöga snödrivor ute! Den enda som verkar vara nöjd med det är grannens katt. Nu behöver han snart inte klättra alls för att komma upp till vårt fågelbord, utan det är bara att sitta på bakbenen och sträcka på sig så når han upp till, i hans tycke, alldeles egna fågelbuffe´!

På inredningsfronten har det inte hänt så speciellt mycket under sportlovet. Förutom att jag skulle måla dotterns skrivbordsskiva. Hon är inne i en "allt-ska-vara-svart-och-vitt" period just nu. Skrivbordsskivan skulle alltså bli svart. En himla otur för mig att den inte skulle vara vit, för jag har en väldans massa vit färg, men ingen svart! Eftersom det bara var fråga om att måla själva skivan så tänkte jag att det borde gå bra att köpa sprayfärg. Så bordet bars ned i källaren för slipning och målning. Tur att sprayfärg torkar snabbt då man måste spraya flera lager för att få det att täcka riktigt.

Dagen efter skulle vi då bära upp skrivbordet...men när vi petade på skivan med nageln, visade det sig att det gick att skrapa bort färgen! Skit också! Ok, "J" var i väg och köpte klarlack som han trodde skulle härda ytan. han sprayade och sprayade, fy vilken stank alltså! Lukten spred sig upp i huset fastän källardörren var stängd. Sonen kom ned från övervåningen och undrade vem som höll på att måla naglarna ;0.

När klarlacken hade torkat, bar vi upp bordet på övervåningen till "D"s rum. När vi tittade på skivan, var det djupa tumavtryck från våra tummar där vi hade hållit i, när vi bar skrivbordet! Ahhhh!! Vansinne! Så nu bär det väl av till färgaffären för att köpa svart dekorplast för att klistra på skivan istället. Ja detta blev en onödigt dyr målning, till ingen nytta, när vi nu blir tvungna att köpa dekorplast till sist! Jag säger bara det; fundera både en och två gånger innan ni får för er att spraymåla en skrivbordsskiva från IKEA, för det kan bli kostsamt!

4 kommentarer:

Karin Berg sa...

jag vill också låtasas att våren är här :-) så nu ska jag plocka in vide.

Jessica sa...

ja vi vill ha vår nu men det sitter långt inne tycks det kram jessica

Vita små hjärtan sa...

Jag låtsas också med vår lite här o där... Kram

Fröken Fräken sa...

Oj, vilket projekt ni har haft! Själv har jag målat bordsskivor med skumroller och vanlig färg och det har gått bra. Kan ju hända att bordsskivan var behandlad på något sätt som inte passade med sprayfärgen?